Muzikte Birseysel EgitimÖğrenmek gerçekte tecrübe aracılığı ile olmaktadır. Günümüz eğitim teorisi öyle söyler. Müzikte Bireysel Eğitim. Olcay Muslu Gardner yazdı.

Müzikte Bireysel Eğitim

Öğrenmek gerçekte tecrübe aracılığı ile olmaktadır. Günümüz eğitim teorisi öyle söyler.

Bir notaya bastığınızda öğrenciler hemen bir ton duyar, başka bir notaya basıldığında başka bir nota duyar. İlk notaya daha güçlü basıldığında daha güçlü bir ses duyarlar. Bu deneyime devam ederken, düzenli aralıklarla tuşlara bastığında bir melodi üretebileceğini çok geçmeden keşfeder. Tecrübe etme devam ederken, öğrenci; yaptıkları şeyler ve bunlar arasındaki farkı anlamaya başlar. Öğrenme sürecinin çok etkili olarak devam ettiğini düşünür. Öğretmenler öğrencilerle çalışırken davranışlarını ister istemez daha anlaşılır hale getirirler. Kas eklem hareketleri tekrarlarla daha da otomatikleşir. Süreç gittikçe daha mekanikleşir.

Bu durum tehlike oluşturduğu gibi avantajdır da. Notaların basılı olduğu kâğıdı görüp, kaslar otomatik tepki verdiğinde performans; mekanik bir hale gelebilir ki bununla performansın anlamı kaybolabilir. Fakat icracı mekanik çalmanın bilinçli düşüncesinden kendini tamamen serbest bırakabilirse, ürettiği müziğin müzikal seslerdeki önemine dikkatini tamamen verebilir. Otomatik cevapların, tepkilerin makineleşmesi uzak bir ihtimal haline gelir. Kompozisyonun teknik gereksinimleri için icracının otomatikleşmesi yeterli değilse, icracı en baştaki teknik alıştırmalara geri dönüp tekrarlar yapmalıdır.

Mekanik tekrarlar yerine gelişigüzel yapılan pratikler de verimlidir. Nota sayfasındaki her bir nota, icracı için aslında bir hareketi temsil eder. Nota bu yüzden temsil ettiği gerçeklikle kimlikleşir, tamamlanır. Bir motif ya da bir ifade müzikal düşüncenin ortak paydası olarak düşünülebilir. Bir bestenin müzikal anlamını arayan öğrenciler bu nedenle, ifadeler ve motiflerle çalışmalıdırlar. Müzikal değerler için daha fazla öneme sahip, melodik, armonik ve biçimsel analizler, aslında öğrenmek için paha biçilmez hedeflerdir. Bir icracının müzikal düşünüp düşünmediği ile ilgili güvenilir bir kontrol yapmak için, kompozisyonunu bir ton yüksek ya da bir ton alçak sesten çalıp çalamadığı denenebilir. Tabii ki transpozisyon mekanik olarak yapılır. Belki de test, icracının transpozisyon kullanımı hariç, diğer konulardaki seviyesini de gösterir. Etkin düşünce, organizma ve onun çevresi arasındaki ilişkiyle ilgili bir şeyin farkına varır. Bunlar; müzikle anlamlı ilişki kurmak yönünde gittikçe ilerlendiğini gösterir. Piyano çalmak bir yetenek kazanmak ya da bilgi sahibi olmaktan daha fazla bir şey haline gelir.

Bu durumda Dewey’in de belirttiği gibi şunu söyleyebiliriz ki; “düşünme ders esnasında edinilen akıllı bir tecrübedir”.

Müzikte özel ders eğitimi; genel öğretim gibi yaratıcı metotlar gerektirir. En çok önem verilen sanatsal metotlar, geniş bilimsel metotlar üzerine kurulu bir birikimi gösterir.

Şu söylenmelidir ki; öğretmen, öğrenme sürecinin köklü prensipleri içindeki iç görüye, doğal müzik bilgisine, öğrettiği enstrüman tekniğinin anlayışına ve öğretmede en etkili metot ve materyaller fikrine sahip olmalıdır.

Öğretmen; ton üretimi, teknik ve yorum etrafında öğretme durumunda ihtiyaç duyulabilecek metot ve materyallerin detaylarını organize etmelidir. Ton üretimi; ideal yüksek bir kalitenin oluşturulması, kuralların nasıl uygulanması gerektiğinin bilinebileceği teknik bilgi gerektirir. Yorum; başarılacak müzikal sonlara odaklanma yeteneğini gösterir.

Yanlış düzeltme ve analiz etme, öğrencilerin enstrümanlara uyum sağlama testi, otokontrol, kulak eğitimi, talim yapma, müzik analizi ve enstrüman tekniği ile ilgili diğer konular, uygulama metotlarının kullanımı ve ders planları, duyuların gelişimi… Bunlar öğretmenlerin yüzleştiği problemlerden bazılarıdır.

Öğretmenlerin araştırmacı olmaya ihtiyaçları yoktur fakat kendi araştırmaları için gerekli bilimsel metodoloji anlayışına, bilgisine sahip olmalıdırlar. Bu alandaki etkili araştırma özel problemlerin sınanmasını içerebilir: fiziksel, fizyolojik, psikolojik, estetik, müzikal teknik ya da müzik teorisi, tarihsel, filozofik ve özellikle de eğitimsel. Bunlar; öğretmenin karşılaştığı karışıklığı da arttırmaktadır. Öğretmen kendisi için bilimsel araştırma sonuçlarını kullanmalıdır. Öğretmen aslında; kendi orijinal katkılarını getirebileceği stratejik pozisyona sahiptir. Araştırmacı müzik öğretmenlerinin sahip olduğu fırsatlar çok sayıda fakat zorlayıcıdır. Aynı zamanda, kendi bilgilerini geliştirebilmeleri için de bir şanstır.

 

Not: Soru ve görüşleriniz için [email protected] adresine mail atmanız yeterli. En kısa zamanda geri bildirimde bulunmaya çalışacağım.

 

Sevgilerimle,

Olcay Muslu Gardner
https://www.alaturkaonline.com/yazarlar/olcay-muslu-gardner/

Önceki haberRicciardone’den Şafak Pavey’e resepsiyon
Sonraki haberİsrail’in nükleer silahlarıyla ilgili inanılmaz FBI belgeleri yayımlandı
Olcay Muslu Gardner Lisans ve Yüksek Lisans Eğitimini İstanbul Teknik Üniversitesi Devlet Konservatuarı’nda tamamladı. Uluslararası dans grubunda profesyonel dansçı olarak dans etti. Yurt içi ve yurt dışında çok sayıda turneye katıldı. Türkiye, Almanya, Belçika, Hollanda, İsviçre, Çin ve İsrail’de 200’den fazla sahne performansında görev aldı. Ardından merkezi Almanya’da bulunan uluslararası organizasyon firmasının İstanbul şubesinde Sanat Koordinatörü olarak çalıştı. 2006 senesinden bu yana Amerika'nın ilk Türkçe e-gazetesi olan Alaturkaonline gazetesinde Kültür- Sanat yazarlığı yapmakta olan Gardner, halen İstanbul Teknik Üniversitesi Müzikoloji ve Müzik Teorileri Doktora Programı’na devam etmektedir. Türkiye ve yurt dışından sanatçı, akademisyen, kurum ve kuruluşlarla ortak projeler geliştirip koordine etmektedir. Olcay M. Gardner completed her Bachelor and Master degrees at Istanbul Technical University State Conservatory in Istanbul-Turkey. She performed as a professional dancer in the multinational dance company and toured extensively in Turkey, Europe and the Far East, performing more than 200 stage shows. Following this, she worked as an artistic coordinator in the Istanbul office of an international organization company. She has been cultural-art colomnist for Alaturka-online, the first America based Turkish language e-newspaper since 2006, and is continuing her doctoral education in the Istanbul Technical University Musicology and Music Theories Programme. She is currently develops and coordinates joint projects with national-international artists, academicians and organizations.

ALATURKA AİLESİ ÜYELERİ NE DİYOR?